STUD aneb proč se tolik stydíme?
Střípky o tom, jak pracovat se studem?
Úryvek z online kurzu: DARY ZRANITELNOSTI
Slovo „stud“ může znít někomu archaicky. Ve vztazích – a při jejich navazování – jej zažíváme jako pocit nedostatečnosti: máme pocit, že nejsme pro druhé dost zajímaví, přitažliví, zábavní… Pokud si v takové situaci uvědomíme, co se s námi děje, máme šanci z naučených vzorců chování vystoupit.
Stud je sociální emoce, která se rodí při kontaktu s druhými. Ovlivňuje schopnost vlastního ocenění a schopnost propojit se s druhými lidmi. V raném dětství nastane jakýsi sociální zlom, když si malé dítě uvědomí, že by ho ostatní mohli hodnotit, a začne se stydět třeba veřejně zpívat. Je to nedílná součást naší socializace.
ZRANITELNOST a STUD
Být zranitelný znamená být autentický.
Být autentický znamená riskovat, že budete nežádoucí.
Už jen skrytá podvědomá představa o nežádoucnosti může vést k různým silným vnitřním procesům a aktivaci mocných emocí. Jednou z takových je stud.
Stud je jednou z nejuniverzálnějších lidských emocí. Ale může být také jednou z nejbolestivějších. A když se pocit studu stane chronickým, někteří lidé začnou věřit, že jsou nějakým způsobem vadní nebo méněcenní - někdy až nenapravitelně.
Stud je snad nejbolestivější ze všech emocí. Je základem vnitřního kritika i perfekcionismu. Spojuje se s jinými emocemi, jako je hněv a strach, a skrývá se za nimi, takže je často těžké ho odhalit. Mnozí lidé se velmi snaží vyhnout tomu, aby si stud přiznali, nebo ho dokonce cítili.
Stud je výjimečná kombinace primární emoce a stavu ustrnutí. Je to ztělesněné přesvědčení, že "se mnou není něco v pořádku". Stud, stejně jako trauma, uvádí tělo do stavu zmrazení a snižuje schopnost jasně myslet a jednat.
Lidi, kteří uvízli ve studu, mají problém vidět někoho jiného než sebe. Může pro ně být těžké získat podporu od jiné osoby, protože jsou v zajetí studu.
Pokud člověk zažívá stud, žije v neustálém strachu, že bude odmítnut. Uvízne v minulosti vyhýbavých strategií, které se vytvářejí, aby unikly bolesti. Neléčený stud však nabývá na síle. A často může vést k chování, které přináší ještě větší stud.
Cesty jsou různé...
Brené Brown: Naslouchání studu
Stud často vzniká, když se domníváme, že nějaký aspekt toho, kým jsme, jak vypadáme nebo co děláme, povede k odmítnutí ve společnosti. Izolace je v rozporu s naší vrozenou lidskou potřebou po spojení. Sebevědomý pocit studu nám pomáhá udržovat aktivní radar před jakýmkoli potenciálním rizikem ztráty sociálně podmíněných zdrojů: sounáležitosti, intimity, podpory, jídla, přístřeší atd. Funguje jako nástroj regulace asociálního chování.
Tim Fletcher: Stud a trauma – část 1/6 – Co je hanba?
Stud se soustředí na to, zda si zasloužíme lásku a sounáležitost, a často se opírá o binární měřítka "dobrého" nebo "špatného" člověka. Tím se liší od viny, výčitek svědomí nebo lítosti: ty jsou zaměřeny na nápravu chování při zachování zdravé sebeúcty. Psychoterapeut a autor Terrence Real popisuje: "Když máte výčitky svědomí, vaše pozornost se soustředí na lidi, kterým jste ublížili, a na jejich pocity. Jste pohnuti k tomu, abyste udělali vše, co je ve vašich silách, abyste vše napravili, abyste věci napravili." (Real, 2017) Pocit viny, lítost a výčitky svědomí mají tendenci umožňovat větší komplexnost sebe sama tím, že nám umožňují být "dobrými" lidmi, kteří jsou přesto občas schopni způsobit bolest druhým i sami sobě. Umožňují nám převzít odpovědnost za své činy způsobem, který podporuje seberozvoj a udržení vztahů. Stud lze také odlišit od rozpaků a ponížení, které můžeme pociťovat jako pomíjivý okamžik nechtěné společenské pozornosti vůči něčemu nepříznivému, co se nás týká nebo co se nám stalo, a zároveň vědět, že to neurčuje, kdo jsme.
Kategorie studu
Stydět jsme se v dětství naučili všichni. Odlišujeme se ale tím, kterou oblast máme studem nejvíce zatíženou. Všichni se za něco stydíme. A všichni jsme se naučili stud skrývat – i sami před sebou.
- Ve které z následujících kategorií obvykle cítíte vlastní nedostatečnost vy?
- Jaký je váš osobní ideál o sobě v této oblasti (vaše žádoucí identita)?
- Když pominete tento ideál, jací vlastně v této kategorii jste? Co je ta pravda o vás, na kterou můžete být pyšní?
Nejčastější oblasti studu:
vzhled a vnímání vlastního těla
peníze a práce
rodičovství
původ a výchova
psychické a fyzické zdraví
závislosti
sex
stárnutí
náboženství
veřejný projev
vystavení traumatu
nálepkování a škatulkování...
V jaké ještě jiné oblasti cítíte stud?
Janina Fisher: STUD - 3 tipy, jak prolomit cyklus
K práci se studem jsou nutné čtyři kroky:
- Uvědomím si, co se se mnou děje. Mám fyziologickou reakci, nepříjemný pocit, nějak nepatřičně se cítím.
- Uvědomím si, čeho nejsem dost. Naše interní dialogy o naší (ne) hodnotě pocházejí ze zaběhlých schémat, takzvaných nežádoucích identit, které si vytváříme celý život. Ty je třeba objevit.
- Třetí krok je, že aplikuju tzv. kritické myšlení a využiju tu část mozku, která mi nabídne jinou perspektivu: Jsi dost.
- A čtvrtý krok je možná nejdůležitější: je třeba o tom celém s někým mluvit.
Stud vzniká mezi lidmi a sami ho odstranit nebo oslabit neumíme. Musíme o něm mluvit. Musíme se někomu druhému ukázat a svěřit se: „Tady jsem, nejmenší na celém světě. Tohle se mi teď děje.“ To ale neděláme, je to příliš tajné, zranitelné, a tak kolikrát ani nevíme, že jsme v zajetí emoce zvané stud, a zůstáváme s ní sami a odpojení.
Výzkum studu jasně dokazuje, že lidé často zaměňují pojmy spojené se sociálními strachy a pocity. Říkají „Já nemám sebevědomí“, ale ve své podstatě sami sobě tvrdí „Já nejsem dost…“ Sebevědomí je vědomí sebe sama. Můžeme si uvědomovat svoje nabyté kvality: mám vysokou školu, znám tolik jazyků, mám trvalý vztah… tedy věci, které mohou určovat moji sebehodnotu. Ale sebehodnota, pojem, který skoro vůbec nepoužíváme, je něco, co mám inherentně, i když nemám vysokou školu, potvrzené certifikáty a podobně. Sebevědomí je to, co mám v hlavě, co vím. Sebehodnota sídlí vevnitř, v duši. Jsme sociální bytosti, potřebujeme patřit k dané sociální skupině. Zařazování a hodnocení, kam chci patřit, je pro nás lidi tedy velmi přirozené. Jde ale o to začít kultivovat svou sebehodnotu tím, že si všimnu, do jaké míry já sáma sobě říkám, že nejsem dost. A kdy mi to slouží, a kdy naopak sama sebe připravuji o kontakt.
Knižní tipy k této lekci:
Má stud nějaký charakteristický rys?
Dá se studu nějak zbavit?
Jak tedy můžu pracovat se studem?
Je možné se otevírat komukoliv?
Více o tom, jak v STUDU A ZRANITELNOSTI najdete třeba v našem online kurzu: DARY ZRANITELNOSTI