"ČTYŘI UŠI" V PARTNERSKÉM NASLOUCHÁNÍ

Alchymie partnerské zranitelnosti a nedorozumění

Exkluzivní koncept Friedemanna Schulz von Thuna pro pochopení co nám to dělají naše "uši".   

"Přejme sobě i našim partnerům dobrou kondici, dobrou odolnost, schopnost neztrácet příliš rychle své bezpečí a flexibilní schopnost se případně dobře emočně regulovat. Právě tímto se nám zvedá šance, že budeme mít zážotek, že budeme slyšeni a viděni."


Slyšíš mě vůbec, nebo slyšíš něco úplně jiného? 

Ve vztazích není důležité jen co říkáme, ale jak to druhý slyší. Někdy totiž partner vysloví obyčejnou větu – a my se během pár vteřin ocitneme v obraně, ve výčitce, nebo rovnou v tiché válce. Proč? Možná jsme právě neposlouchali tím „správným uchem“. Psycholog a komunikační expert Friedemann Schulz von Thun popsal, že každé sdělení má čtyři roviny – a podle toho, kterým z našich „čtyř uší“ nasloucháme, může tentýž výrok znít jako výčitka, prosba o pomoc, obyčejný fakt, nebo dokonce skrytý útok. Tento model není jen teorie pro učebnice komunikace. Je to praktický kompas pro každodenní hádky, nepochopení a zranění, která vznikají ne tím, co partner říká – ale tím, jak to slyšíme. V tomto článku se podíváme na:

  • proč naslouchání není jen pasivní čekání na slovo partnera,
  • jak naše vnitřní „ucho“ filtruje realitu,
  • a jak může věta „V koši je odpadky“ vyvolat čtyři zcela odlišné reakce — podle toho, kterým uchem ji slyšíme.

Také v párové terapii často narážíme na situaci, kdy sdělení jednoho z partnerů nevede k porozumění, ale naopak k defenzivě, neklidu či výbuchu. Terapeut cítí, že obsah výroku není až tak dramatický, ale dopad u druhého partnera je silně zraňující. Proč? Schulz von Thun by řekl: „Možná právě teď ten druhý slyší vztahovým uchem.“ A právě proto je model čtyř uší tak užitečný – odkrývá, že každý výrok v sobě skrývá víc než jen holý obsah. 

Když jako člověk něco sdělím, působím hned čtyřmi způsoby. Každé mé vyjádření obsahuje, ať chci nebo ne, čtyři poselství najednou, každý můj výrok obsahuje současně čtyři vrstvy sdělení:

  1. Věcnou (obsahovou): „O čem tě informuji?
  2. Sebeprojevovou: „Co tím sděluji o sobě?“
  3. Vztahovou: „Jaký k tobě mám postoj? Jak tě vnímám?“
  4. Výzvovou (k čemu výrok vyzývá) : „Co od tebe chci, aby ses podle toho zařídil?“

A stejně jako mluvčí komunikuje na všech těchto rovinách, posluchač vnímá každou zprávu svým výběrovým uchem – tedy tím, které se mu aktivuje na základě jeho citlivosti, zranitelnosti nebo aktuálního vztahového nastavení. Partner, který si není jistý svojí hodnotou, nebo ztratí pocit vnitřního bezpečí, může reagovat podrážděně nebo úzkostně i na neutrálně míněné sdělení, pokud ho slyší právě přes vztahové ucho – jako výčitku, hodnocení nebo znevažování.

Zpráva mluvčího ( odesílatele ) obsahuje tyto čtyři úrovně, které musí příjemce dešifrovat „čtyřmi ušima“. Výrok, sdělení nebo prohlášení lze dekódovat na čtyřech úrovních:


Model "čtyř uší" v partnerských vztazích

Čtyřstranný model známý také jako "komunikační čtverec" nebo "model čtyř uší" je komunikační model popsaný v roce 1981 německým psychologem Friedemannem Schulzem von Thunem, který popisuje mnohovrstevnatou strukturu lidských výpovědí. Von Thun v něm spojil myšlenku postulátu (druhého axiomu) psychologa Paula Watzlawicka, že každé sdělení obsahuje obsahové a vztahové aspekty, s třístranným modelem Organon Karla Bühlera, že každé sdělení může prozradit něco o odesílateli, příjemci a dané žádosti. 

Komunikační čtverec - 4 uši

Pojďme si to trochu probrat. V párovém kontextu. Vše zarámujeme do dynamiky zranitelnosti a aktivace obranných mechanismů, které ovlivňují nejen obsah, ale i naslouchací „ladění“.

🟦 1. VĚCNÉ UCHO: Partner jako informátor

Věcné ucho se zaměřuje na informační obsah sdělení – tedy na informace, fakta, data, čísla, popisy, události či okolnosti. Příjemce (posluchač), který má sluch pro faktický obsah, naslouchá datům, faktům a okolnostem a kontroluje jejich přesnost, důležitost a úplnost pro téma konverzace. 

Platí zde tři kritéria:

  • pravdivé nebo nepravdivé (přesné/nepřesné)
  • relevantní nebo irelevantní (jsou uvedené skutečnosti pro dané téma důležité/nedůležité?)
  • dostatečné nebo nedostatečné (jsou uvedené skutečnosti pro dané téma dostačující, nebo je třeba zohlednit i mnoho dalších faktorů?)

Výzvou pro vysílatele na věcné úrovni je vyjádřit skutečnosti jasně a srozumitelně. Příjemce může na základě těchto tří kritérií reagovat odpovídajícím způsobem.

Funguje výborně při zadávání úkolů nebo organizaci běžného chodu domácnosti či každodenní organizace:

„Zítra máme rodičák.“ – „Dobře, tak v 5 tam budu.“

Když však v partnerské komunikaci dominuje věcné ucho, může dojít k vážnému nedorozumění. Partner, který mluví o sobě, je slyšen jen jako někdo, kdo přináší informaci. A partner, který reaguje věcně, může působit odtažitě nebo chladně – i když jen „řeší problém“. Problém nastává, když partner zůstává jen na věcné rovině i ve chvíli, kdy druhý mluví o něčem emocionálně významném.

-----

🎭 Příklady z partnerské života: 

1. „Zase jsi přišel pozdě.“
Odpověď věcným uchem: „Ne, přišel jsem jen o pět minut.“
Tímto způsobem partner mine emocionální význam, který druhý chtěl vyjádřit. A tím se zvedá frustrace a vznikne pocit nepochopení a neslyšení. 

2. Představme si ženu, která řekne: „Dneska bylo fakt těžké ráno.“
Partner s věcným uchem odpoví: „Tak to si měla vstát dřív, ne?“
Přijata informace – ale vynechán člověk. Ve skutečnosti mohla být ve větě zakódována potřeba: „Byla jsem na to zase sama. Bylo to na mě moc. Toužím, aby sis všiml.

Ale věcné ucho slyšelo: logistický problém. A nabídlo logistické řešení.
Výsledek? - Partnerka se cítí přehlédnutá. Partner nechápe proč.

📉 Co se děje pod povrchem:

  • Naslouchání věcným uchem ignoruje emoční rovinu.
  • Vynechává vztahový podtext.
  • Často je to obrana proti citové zátěži.
  • Bývá aktivováno třeba u lidí s orientací na výkon, racionální řešení a nízkou tolerancí k emocionálnímu chaosu...
Zobrazit víceZobrazit méně

🟩 2. SEBEPROJEVOVÉ UCHO: Partner jako zrcadlo sdělení, sebeodhalení

Sebevyjádření je druhá rovina každého sdělení – a i když si ji mluvčí často ani neuvědomuje, je vždy přítomná. Vyjevuje něco o tom, jak se mluvčí cítí, co potřebuje, co ho tíží nebo těší. Každé vyjádření obsahuje, ať už záměrně nebo nechtěně, ukázku osobnosti – pocitů, hodnot, zvláštností a potřeb. To může být explicitní („já-sdělení“) nebo implicitní. Sebeodhalení může být velmi zřejmé, ale může být také skryté a nepřímé. Každá zpráva se tak stává „malou ochutnávkou ze světa druhého“.

Když nasloucháme sebeprojevovým uchem, soustředíme se na to, co se děje uvnitř druhého člověka (mluvčího). Nesoudíme. Neřešíme. Nebereme si to osobně. Jen vnímáme. Jako posluchač (příjemce) pomocí sebevyjádření zkouší zjistit, jaká je ve sdělení zpráva o jeho nositeli - Jaká je jeho nálada? Co se s ním děje? Co mi tím říká o sobě? Co se ve sdělení dozvídám o jeho potřebách, hodnotách?  atd.

Je to ucho, které rozpoznává lidskost pod slovy. Tam, kde ostatní slyší problém nebo výčitku, ono slyší pocit. Je to ucho, které dokáže odhalit zranitelnost – a díky němu může dojít k opravdovému přiblížení.  Ale stejně jako každé ucho, i tohle může slyšet špatně – nebo slyšet příliš a nevědět, co s tím.

-----

🎭 Příklady z partnerského života:

1.  „Už mě to doma nebaví.“

Tahle věta může nést sebeprojev: „Cítím prázdnotu. Vyčerpanost. Možná ztrátu smyslu.“
Partner slyší sebeprojevovým uchem: „Možná jse nudí. Možná cítí prázdnotu. Možná touží po změně. Nebo je přetížená?“

A místo reakce nebo domněnky se zeptá: „Chceš mi o tom říi více? Co se v tobě děje? S čím to v tobě souvisí?“ nebo „Co přesně ti chybí? Co ti schází?“ ... Sebeprojevové ucho naslouchá druhému jako člověku: „Co prožíváš?“ „Jak ti je?“ „Co se ve tobě děje?“ → Tohle ucho aktivuje zvědavost a laskavý zájem. Dává druhému prostor se zorientovat, ne být hodnocen.

Pokud by místo toho zaznělo: „Chceš odejít? Máš někoho jiného?“ → už neposlouchá sebeprojevově, ale vztahově – možná skrze vlastní úzkost nebo podezření.

2. „Na té poradě jsem byla úplně ztracená.“

Sebevyjádření může znít: „Cítila jsem se nejistá. Neviděná. Nepropojená.“ ... Když partner naslouchá sebeprojevově: „Zní to, jako by ses tam necítila úplně jistě. Bylo to pro tebe nepříjemné?“
Tím dává prostor jejímu vnitřnímu světu. Možná uslyší víc: „Jo... cítila jsem se úplně mimo. Nikdo mi nedal prostor mluvit, a pak jsem začala pochybovat, jestli tam vůbec patřím.“

Tohle je naslouchání, které otvírá. Které pomáhá, aby druhý sám sobě víc rozuměl.

Jak by to mohlo znít jinak?
🔹 Věcné ucho:  „Ale zvládla jsi to, ne? Hlavně že ses ozvala.“ → Věta se rychle uzavře. Není prostor pro sdílení, ale pro funkční shrnutí.

🔹  Vztahové ucho„Zase si myslíš, že nejsem dostatečná opora?“ → Partner to vztáhne na sebe, a celý rozhovor se stočí úplně jinam.

📉 Co se děje pod povrchem:

  • Naslouchat sebeprojevově znamená být zvědavý na druhého, ne ohrožený jím.
  • Znamená to být u něj, ne hned u sebe.
  • Znamená to zdržet se reakce – a chvíli jen být svědkem.

Sebeprojevové ucho je možná to nejkřehčí. Může nás přiblížit – nebo odehnat. Když v sobě nemáme kapacitu držet zranitelnost druhého, často reagujeme:

  • přehnanou útěchou („Ale to bude dobrý…“),
  • racionalizací („Vždyť o nic nešlo“),
  • nebo třeba přesměrováním na sebe („To já měl horší den“).

Často totiž slyšíme bolest – a nevíme, co s ní.

Když sebeprojevové ucho chybí?
Ve vztazích, kde není prostor pro vnitřní svět druhého, lidé často zažívají hlubokou samotu, i když spolu bydlí, mají děti nebo každý den večeří u jednoho stolu. Proto může mít jednoduchá otázka: „A co se v tobě děje, když tohle říkáš?“, větší sílu než stovky vět typu: „Tak si udělej víkend pro sebe.“

Zobrazit víceZobrazit méně

🟨 3. VZTAHOVÉ UCHO: Partner jako hodnotitel 

Mluvčí tedy vždy říká něco o svém vztahu k druhé osobě. Tento vztahový signál se často projevuje ve zvolených formulacích, tónu hlasu a dalších neverbálních signálech, jako jsou výrazy obličeje nebo gesta. Odesílatel (mluvčí) tyto informace sděluje implicitně nebo explicitně. Příjemce se díky informacím, které přijímá na úrovni vztahů, cítí oceněn nebo odmítnut, přehlížen nebo respektován, vážen nebo ponížen. Právě v partnerských vztazích bývá totu ucho velmi citlivé (někdy až přehaně - což má vždy svůj důvod).

Když tímto uchem nasloucháme, vnímáme mezi řádky poselství typu: „Jak mě vidíš?“, „Jak si mě vážíš?“, „Jak moc jsem pro tebe důležitý/á?“ Je to ucho, které sleduje nejen obsah slov, ale i tón hlasu, volbu výrazů, mimiku, pauzy. A vše interpretuje optikou vztahového bezpečí.

Neptá se: „Co jsi řekl?“ ale „Co si o mně myslíš?“ ... Pokud máme s partnerem stabilní a bezpečnou vazbu, zvládne tohle ucho zůstat otevřené a v klidu. Ale jakmile cítíme ohrožení, nejistotu nebo nespracovanou starou bolest, začne slyšet útok, zklamání nebo odmítnutí – i když k žádnému nedošlo. Je to nejcitlivější a zároveň nejvztahovačnější ucho ze všech. Dotýká se jádra naší hodnoty ve vztahu – a právě proto je tak často spouštěčem obranných reakcí, hádek nebo tichých distancí.

----

🎭 Příklady z partnerského života:

1. „Už mě to doma nebaví.“
Když partner naslouchá vztahovým uchem, může (vnitřně) slyšet: „Jsem pro tebe málo.“, „Nejsi dost zajímavý.“, „Zklamal jsi.“
„Chceš odejít.“

Ne náhodou, pak reakce na takové přiřazené významy slyšeného obsahu bývají velmi často defenzivní, obraně útočné nebo vyhýbavé. Typu: „Tak si najdi někoho jiného, když jsem ti málo!“, „A co všechno dělám, to nevidíš?!“, „Ty máš teda pořád nějaký problém.“

Tady se neodpovídá na výrok. Tady se odpovídá na bolest, která se ve mně spustila při poslechu.

2. „Na té poradě jsem byla úplně ztracená.“

Vztahové ucho slyší: „Měl jsi mi pomoct.“, „Byla jsem v tom sama – a tys tam nebyl.“, „Nezajímá tě, co se se mnou děje.“
A partner může reagovat: „To myslíš vážně? Vždyť jsem ti ráno říkal, že to zvládneš!“Odpovědí není zájem, ale obrana vlastního já.

Vztahové ucho si totiž často všechno překládá jako výčitku, i když to tak mluvčí nemyslí. A rozhovor se pak zvrhne do nedorozumění – protože už nemluvíme o tom, co bylo řečeno, ale o tom, co jsme slyšeli.

📉 Co se děje pod povrchem:

  • Vztahové ucho je rychlé, podezřívavé a citlivé.
  • Aktivuje se nejčastěji u lidí, kteří mají v sobě zranění z odmítnutí, nedostatku uznání nebo opakované kritiky.
  • Často se zapne dřív, než si vůbec stačíme uvědomit, že slyšíme skrze něj.

A pak už nevidíme partnera – vidíme hrozbu.

Když vztahové ucho dominuje:

  • Vnímáme každou poznámku jako osobní hodnocení.
  • I neutrální věta může být slyšena jako útok nebo výčitka.
  • Místo zvědavosti přichází obrana.
  • Místo sdílení přichází mlčení nebo hádka.

Co by pomohlo?

Zpomalení. Zvědomění. A otázka: „Co jsem vlastně slyšel/a? A co tím partner doopravdy chtěl říct?“ Nebo otevřeně přiznat:
Tahle věta se mě nějak dotkla – ale nejsem si jistý, jestli tě slyším správně. Můžeš mi říct víc?“

Zobrazit víceZobrazit méně

🟥 4. VÝZVOVÉ UCHO: Partner jako vykonavatel úkolu

Když někdo promluví (můuvčí) a obrátí se na někoho jiného, obvykle to nedělá „jen tak“. Mluvčí téměř vždy chce něco dosáhnout, ovlivnit druhého a něco u něj změnit. Na straně výzvy jsou částečně otevřeně a částečně skrytě vyjádřeny přání, výzvy (požadavky), rady, pokyny k jednání. Ucho příjemce výzvy je obzvláště vnímavé k dešifrování vyjádření s ohledem na otázky: Co mám teď dělat, myslet nebo cítit?

Výzvové ucho posluchače se zaměřuje na to, co mám na základě toho, co říkáš, udělat. Větu nevnímá jako sdílení, ale jako úkol, apel, povel nebo výčitku, která má být napravena. Jakmile se zapne výzvové ucho, mozek automaticky hledá odpověď na otázku:

„Co po mně vlastně chceš?“
„Na co mám reagovat?“
„Co musím změnit, abys byl/a spokojený/á?“

Toto ucho je velmi praktické – skvěle funguje při každodenním plánování, rozhodování a organizaci. Ale v blízkých vztazích může být nebezpečně zkratkovité. Jakmile totiž slyšíme partnera jen výzvovým uchem, ztrácíme schopnost ho vnímat jako člověka – a začneme ho vnímat jako někoho, kdo po nás pořád něco chce.

----

🎭 Příklady z partnerského života:

1. „Už mě to doma nebaví.“
Když partner naslouchá výzvovým uchem, okamžitě slyší: „Máš to změnit. Zajisti, abych se nenudil/a. Dělej s tím něco.“
A podle toho reaguje:  „Tak si najdi koníček!“, „Já se tu taky nenudím, to jen ty si stěžuješ.“, „To jako mám všechno vymýšlet já?“

Výzvové ucho přehlíží sdělení samotné – a skáče rovnou k řešení. Jenže druhý často vůbec nechtěl řešení. Chtěl být slyšen.

2. „Na té poradě jsem byla úplně ztracená.“
Výzvové ucho slyší: „Měl jsi mi poradit. Měl jsi mě připravit. Selhal jsi.“
A partner se rychle brání: „Já ti to přece všechno říkal!“, „To jsi si měla napsat dopředu!“, „Co jsem měl podle tebe dělat víc?“

Místo empatie nastupuje stres a tlak. Výzvové ucho totiž všechno překládá do očekávání a povinností. A přitom stačilo chvíli mlčet. Nebo se zeptat: „Bylo to náročné, viď? Chceš o tom mluvit?“

📉 Co se děje pod povrchem:

  • Výzvové ucho slyší „požadavek“, i když byl vyřčen jen „pocit“.
  • Rychle se přepne do módu „co mám udělat“, místo „jak ti mám porozumět“.
  • Často vzniká z dobré vůle být užitečný – ale paradoxně může zničit prostor pro skutečnou blízkost.

Výzvové ucho ve vztazích často způsobuje:

  • pocit zahlcení: „Nikdy to nebude dost.“
  • reakci ve stylu: „Zase si stěžuješ.“
  • odpor: „Nejsem tu od toho, abych tě pořád zachraňoval/a.“

Ale za větou často není výzva, jen sdílení lidské křehkosti.

Když výzvové ucho dominuje:
Z rozhovoru se stane seznam úkolů. A z partnerství vztah dvou projektových manažerů. Chybí prostor pro pocit, pro zranitelnost, pro ticho, pro dotek. A právě tam, kde výzvové ucho na chvíli utichne, může zaznít to nejdůležitější:

„Nechci po tobě nic. Jen chci, abys to slyšel.“
„Aby ses na chvíli potkal se mnou. Tady. V tom, co prožívám.“

Zobrazit víceZobrazit méně


Když posloucháte jen jedním uchem

Když spolu mluvíme, jsou na obou stranách zapojeny 4 „uši“ a 4 „ústa“. V ideálním případě by vysílatel i příjemce měli ovládat všechny čtyři strany. Pokud mluvíte nebo posloucháte jen jedním způsobem, snadno dochází k poruchám komunikace.

 

Někdo, kdo má věcně pravdu, se může zároveň chovat nevhodně na vztahové úrovni. Příjemce může vnímat zprávu prostřednictvím „4 uší“ odlišně a špatně ji pochopit. K poruchám dochází, když příjemce odkazuje na jinou stranu, na kterou vysílač nechtěl klást důraz. Ústa a ucho (vyřčené a slyšené) zde k sobě nepasují. Problémem je také situace, kdy příjemce poslouchá převážně jedním uchem a je tak hluchý pro ostatní "způsoby vyřčeného" nebo z čistě věcné informace vyrozumí mnohem více, než vysílač zamýšlel sdělit. K nedorozuměním může dojít také v případě, že odesílatel a příjemce mají odlišné jazykové zvyklosti. To, co mezi partnery či přáteli může působit neformálně a vtipně, může být kolegou či šéfem v práci vnímáno jako urážka a neúcta.

 

The four-sides model explained – Schulz von Thun’s communication square

Pozn: Pokud nemluvíte anglicky, zapněte si v levém rohu videa  ikonku Titulky a v ozubeném kolečku Nastavení si zvolte Automatický překlad: čeština


A je to tady - NEDOROZUMĚNÍ!

Tento model ukazuje, že každé sdělení má čtyři dimenze a že nedorozumění často vzniká tím, že mluvčí a posluchač se zaměřují na jiné roviny. Třeba když někdo něco říká jako věcnou informaci, ale druhý to slyší jako výtku (vztahové ucho).

Problémy často nevznikají v tom, co bylo řečeno, ale kterým uchem to druhý slyšel. Mluvčí může mít na mysli jedno, ale posluchač slyší něco jiného — obzvlášť na vztahové rovině, kde jsou zranění nejcitlivější. Právě analýza "citlivosti" nebo "zablokování" jednotlivých uší je proces, který zachrání mnoho partnerství. 

 

Není větší bolesti, než být v dlouhodobém odpojení a zažívat chronické neporozumění!

 

 

🔁 Pojďme si ukázat, jak pak nedorozumění může vznikat při různých situacích.

 


🔁 Příklad:

Pojďme si ukázat, jak se jedno běžné partnerské sdělení může stát spouštěčem hlubšího nedorozumění, zvláště u dvojic, které už delší dobu trpí pocitem, že nejsou slyšeni. Tento příklad ukazuje, jak různá „ucha“ aktivují staré bolesti, obrany nebo zranění – tedy jak se z jednoho výroku stane vztahový karambol:

 


💥 Výsledek:
Dva lidé mluví, ale neslyší to, co ten druhý potřebuje říct. Každý filtruje sdělení přes své rány, únavu a obrany. Ztrácí se obsah, mizí empatie, místo propojení vzniká spirála domněnek a vzdálení.

 


Udělejte krok stranou 

Aby komunikace nevymkla z rukou, je důležité častěji přemýšlet o tom, jak něco říkáme nebo formulujeme. Vžijte se do pozice posluchače: Jak může být takový výrok pochopen? Jak byste to vnímali, kdybyste byli na jeho/jejím místě? Udělejte tedy krok stranou a zeptejte se sami sebe: Co je vlastně moje role?Stejně důležité je vžít se jako posluchač do role mluvícího. Co tím myslí? Jsem právě ve špatné náladě a vnímám vše jako urážku nebo útok?

 


Závěr: Když chceme být slyšeni, musíme se naučit slyšet

Model čtyř uší Friedemanna Schulze von Thuna nám ukazuje, že každé sdělení je vícehlasé – a že to, co ve vztahu slyšíme, nemusí být vůbec to, co ten druhý říká. Ve skutečnosti často neslyšíme slova, ale slyšíme vlastní strach, domněnku, zranění nebo očekávání.

Někdy slyšíme věcně – a přehlédneme bolest. Jindy slyšíme výzvu – a místo porozumění nabídneme obranu. A velmi často slyšíme vztahově – a všechno vztáhneme na sebe. Ale v každém rozhovoru máme i jinou možnost: naslouchat sebeprojevově. Tedy slyšet druhého ne jako protivníka, ne jako zadavatele úkolů, ale jako člověka, který právě teď odhaluje kousek svého světa. A to je vzácná chvíle. Chvíle, kdy nejde o to „co s tím“, ale o to „být s tím“. Chvíle, kdy naslouchání přestává být dovedností – a stává se prostorem pro vztah. Tam se totiž nerozhoduje o tom, kdo má pravdu, nebo kdo zvítězí v argumentu. Tam se rozhoduje, jestli se vůbec ještě můžeme potkat. A tak se ukazuje, že naslouchání není jen druhá půlka komunikace. Je to způsob, jak být s druhým člověkem. Jak se neuzavřít, i když máme chuť utéct. Jak být přítomní i tam, kde to bolí. A jak možná – alespoň na chvíli – slyšet ne to, co říká, ale to, co potřebuje být slyšeno.

 

Více najdete v našem online kurzu.

Přidejte se kdykoliv.  365 dní právě pro vás:)