VZTAHOVÁ SCHÉMATA

ADAPTIVNÍ A MALADAPTIVNÍ VZORCE (ADAPTACE)

"Všechny strategie původně slouží k přežití a vytvoření bezpečí."

Někdy se to přehání, někdy se to zatraceně vyplatí. Důležité je všeho s rozumnou mírou, ve správnou chvíli a v dobrém záměru. Nikdy nátlak nepřinesl nic dobrého. Tak se pojďme podívat na to proč je pro některé psychoterapeuty nebo párové terapeuty dětství vztahově a vývojově důležité? Proč nás zážitky z tak dávné doby ovlivňují i dnes? Odpověď je jednoduchá. Spočívá v tom, že naše "problémy" ve skutečnosti nejsou vady; jsou to způsoby reagování, které jsme se NAUČILI. Kdy k tomuto učení dochází? No, hlavně v dětství! Náš mozek přece nemůže čekat, až budeme dospělí, aby se pokusil zjistit, jak reagovat na život! Začíná hned první den (dnes již víme i o prenatálním vývoji) a po celé naše dětství pracuje na plné obrátky, aby si vytvořil mentální mapy reality o hrozbách a o tom, jak je zvládnout. Takto vznikají schémata.

Problém je v tom, že jakmile se náš mozek něco naučí znovu a znovu, přestane pochybovat o tom, zda je to pravda. Tímto způsobem může "zautomatizovat" své reakce a pracovat efektivněji. Na dětství velmi záleží, protože když jsme mladší, jsme otevřenější učení. Koneckonců, nenaučili jsme se v dospělosti už všechno, co potřebujeme vědět? Mozek si to určitě myslí! Proto je změna v dospělosti tak obtížná!  Samozřejmě existují výjimky, například když je nová zkušenost obzvlášť intenzivní.  Obecně však platí, že naše schémata - naše podmíněné (naučené) emoce, chování a perspektivy mají tendenci se nás držet až do dospělosti. Proto jsou naše zkušenosti z dětství (přesněji řečeno to, co nás tyto zkušenosti naučily) v jádru všeho!


Jak vznikají naše schémata?

Všichni víme, že naše zkušenosti z dětství mohou mít velký vliv na naši pozdější pohodu. Dětství v nás zanechává otisk tím, že nás učí, co máme od reality očekávat, ale také jak na ni nejlépe reagovat. Děje se tak prostřednictvím vytváření takových malých map nebo šablon, jak svět funguje, kterým se tradičně říká schémata. Naše schémata nás učí dvě věci: co se má stát a jak mám na tuto událost reagovat. Jako příklad uveďme, že pokaždé, když se malé dítě "podělí" o nějaký úspěch se svo matkou a naoplátku je (z nějakého důvodu) potrestáno nejistou své soutěživé nezralé matky. Co tím třeba vznikne? No, jejich malá mapa reality v mozku bude třeba taková: "sdílení úspěchů vede k trestu" a na této mapě bude adaptace: "Nebudu se tedy dělit o své úspěchy."

Tento předpoklad funguje skvěle v tomto původním kontextu, ale pokud se přehraje dopředu a zobecní na ostatní lidi, kteří nejsou máma, což mozek udělá, pak najednou tato osoba jako dospělá může zjistit, že se o své úspěchy v práci nedělí a cítí se profesně brzděna. Tento člověk může být velmi frustrovaný sám ze sebe, že je v práci tak plachý, aniž by si uvědomoval hluboké učení, s nímž je plachost spojena: byla tu ta první zkušenost s mámou, kdy to opravdu fungovalo na ochranu důležitého vztahu... Jasný, trochu to zjednodušemě a karikujeme. Ve skutečnosti to je trochu složitější. Takže opatrně.

Velkou roli v tomto učení hrají vztahy, ale skutečně všechny aspekty zkušeností dítěte, od kultury, přes zdravotní problémy až po zkušenosti ve škole, mohou mít hluboký dopad na jeho chápání toho, jak se přizpůsobit své realitě, což jsou naše schémata. Nedávno jsem pracoval s klientkou, která měla zajímavou reakci na stres, a když jsme ji vystopovali, skutečně došlo k hlubokému učení, které měla v souvislosti se svými zkušenostmi s astmatem. Takže ve skutečnosti by to mohly být jakékoli pozoruhodné životní zkušenosti, které máme jako děti, jenže jednou z našich nejsilnějších zkušeností se světem jsou naše vztahy s rodiči. V mládí jsou naši rodiče svým způsobem náš svět. Proč? Protože z evolučního hlediska bychom bez mámy a táty zemřeli. Takže je vrozeným imperativem zachovat tento vztah, aby nás máma a táta měli rádi, aby se o nás starali. Proto jsme vybaveni schopností adaptability, která nám s tím výrazně pomůže. Přece jen nevíme komu se narodíme:)

Petra Winnette – Blízký vztah, attachment a rodičovství |NATAMA INSTITUTE

Schémata nás chrání, ikdyž to na první pohled často není zřejmé

Samozřejmě existují určité adaptace, které se odehrávají kolem toho, jak přimět mámu a tátu, aby nás měli rádi, například jak mámu a tátu potěšit. Myslím, že to jsou ty, které si obvykle více uvědomujeme, ale dovolte mi, abych se vlastně zaměřil na něco stejně silného, a to jsou způsoby, jak se učíme přizpůsobovat, aby máma a táta dobře fungovali, aby máma a táta zůstali nedotčeni. Proč? Protože potřebujeme, aby se mámě a tátovi dařilo dobře, aby se o nás mohli dostatečně postarat. Dítě se tedy svým způsobem učí chovat tak, aby mámu a tátu stabilizovalo nebo se alespoň snažilo z nich dostat to nejlepší. Takže pokud dítě něco udělá a způsobí to, že se máma a táta odtáhnou, je méně pravděpodobné, že to udělá znovu. V jistém velmi obecném smyslu se dítě učí stát se dítětem, které rodič potřebuje, aby bylo.

Uvedu příklad: Řekněme, že dítě projevuje zcela přirozený hněv, ale rodič, možná kvůli své vlastní historii zneužívání, v reakci na to, že vidí hněv dítěte, vypadá vyděšeně a na chvíli ztuhne. Dítě to pravděpodobně zachytí: "aha, zdá se, že můj hněv si s mámou pohrál", takže je to okamžitě trochu vyděsí, a to ze dvou důvodů: Za prvé proto, že máma tu teď není, aby mě citově podpořila, a za druhé, máma vypadá vyděšeně, takže musí hrozit nějaké skutečné nebezpečí. Pokud se pak máma zotaví a vrátí se a znovu se zapojí, nemusí to být pro dítě tak hluboké poznání.

Ale pokud se rychle nevzpamatuje, řekněme, že se odtáhne a zastydí se, nebo bude po zbytek dne v depresi, nebo bude dítě trestat, pak se dítě učí: "Dobře, myslím, že můj hněv je spojen s nebezpečím". To se stává schématem: "Můj hněv mámu děsí, a když se máma bojí, cítím se zahanbeně a osaměle." Takže pak samozřejmě dítě zkusí cokoli, na co přijde, aby se nezlobilo. To může být odříznutí od svých emocí. Může to být uzavření jejich vitality a deprese. Řešením by mohla být neinvestice do života, aby nezažívali zklamání a nerozčilovali se. Může to být jen zakrývání hněvu jakousi chorobně sladkou reakcí, kdykoli jsou skutečně naštvaní.

Dítě se tedy naučilo dvě věci: "Hněv je spojen s nebezpečím." To je očekávání a adaptace by pak měla být "udělám vše, na co přijdu, abych si nedovolil cítit hněv". Důvod, proč používám jako příklad emoci, jako je hněv, je ten, že zkušenosti spojené s emocí jsou učení, která se s největší pravděpodobností vryjí do paměti. Také emocionální momenty jsou zážitky, se kterými rodiče nejčastěji špatně zacházejí, protože možná sami mají často obranná schémata týkající se emocí z dětství. Nejen se vztekem mají rodiče často problémy. Může to být i smutek. Ten rodiče velmi často opomíjejí nebo s ním špatně nakládají, možná proto, že se bojí, že nebudou kompetentní pomoci, nebo nechtějí propadnout vlastnímu zoufalství. Ano, chápete dobře, kam mířím - schémata se mohou přenášet z rodičů na děti!

Z toho či onoho důvodu je velmi časté, že rodiče nechávají své dítě tváří v tvář smutku samotné. Možná je za to dokonce trestají nebo se za něj stydí. Ale i když smutek svého dítěte jen přehlížejí a dostatečně nezasáhnou, aby mu pomohli, vede to k tomu, že dítě zůstává s emocí smutku samo, což není to, jak to matka příroda zamýšlela. Když je dítě samo se silnou negativní emocí, je to ze své podstaty zdrcující. Pokud jsou ve spojení, dá se to zvládnout, ale když je dětský systém sám s emocí, jako je smutek nebo vztek, je to ze své podstaty zdrcující. Výsledkem této zkušenosti se stane schéma: "Smutek je spojen s osamělostí, která je spojena s přetížením" a adaptace bude: možná si svůj smutek nenechám líbit, nebo se budu jakkoli rozptylovat. Místo toho se pustím do hraní videoher nebo do pití, nebo prostě budu smutek zakrývat úzkostí.

Schémata vnímat jako adaptace je výhodnější...

Tyto adaptace, o kterých se zmiňuji, by se v psychologii či terapie možná více nazývalo  tradičně jako naše obrany. Jen si myslím, že slovo "obrana" má poněkud kritický tón, zatímco slovo "adaptace" skutečně vyjadřuje skutečnost, že jsme potřebovali změnit naši reakci tímto způsobem. Pomohlo nám to k tomu. Umožnilo nám to přežít dětství o něco lépe. Zatím jsme se zabývali spíše adaptacemi, které pomáhají mámě a tátovi dobře fungovat, jako např: "máma a táta se nedokážou vyrovnat s tím, že se zlobím, takže se naučím nemít vztek" nebo "nedokážou se vyrovnat s mou potřebností, takže nebudu mít potřeby" nebo "nedokážou se vyrovnat s mou nezávislostí, takže se naučím nevstupovat do své vlastní jedinečnosti, názorů a síly" nebo "nedokážou se ani podívat na své vlastní chyby", takže se dítě může naučit být k těmto chybám slepé. Pak se nakonec dítě možná bude muset přizpůsobit, aby prostě přežilo mámu a tátu. Pokud jsou tedy máma a táta násilní nebo dotěrní, co musí dítě udělat, aby zmírnilo škody, které to způsobuje? Víte, postavit si zeď, otupit se, možná se oddělit, být neuvěřitelně příjemný, aby se nestal terčem. V každém případě se dítě učí schémata, jak z mámy a táty dostat to nejlepší a vyhnout se tomu nejhoršímu. Kdybych to mohl říct jinak: "Jak se mám chovat, abych pomohl mámě a tátovi přežít, a jak se mám chovat, abych pomohl sobě přežít mámu a tátu"... Zase upozorňuji - pozor, tento posis je zjednodušený. Je to složitější  vevývoji se může pak stát mnoho věcí, který to odkloní jiným směrem.

Vím, že poslední věta byla poněkud obecná a chtěl jsem jen vystihnout mnohé z toho, co má tendenci způsobovat lidem pozdější utrpení. Často jde o zkušenosti s mámou a tátou nebo sourozenci, ale tím to nekončí. Jakákoli významná životní zkušenost, ze které jsme se poučili a které jsme se přizpůsobili, může mít vliv na naše pozdější fungování nebo na naše pozdější reakce na život. Ve skutečnosti má socioekonomický status v těchto schématech, o kterých mluvíme, obrovský vliv, protože je to jiný svět s jinými požadavky, které vyžadují, abychom se přizpůsobili.

Proto se říká, že nejsilnější životní mechanismus, díky, kterému jsem tady je adaptace. Nebo obráceně - to, co je dnes na planetě živé je zde proto, že se to dokázalo adaptovat. Pokud se adaptace nenajde, nebo je na ní příliš krátký čas, tak dochází k zániku druhu. Pokud byste chtěli více proniknout do tajů a síly adaptace, tak jednoznačně doporučuji si shlédnout celý dokumentární cyklus - Zelená planeta (2022)


Naše schémata se těžko mění, ale je to možné!

Ať už k učení dochází jakkoli, je pravděpodobné, že většina z nich proběhne v dětství. Proč? Náš mozek je v té době v nejaktivnější fázi učení. Snaží se vytvořit mentální mapy reality, aby co nejrychleji zjistil, jak v tomto světě přežít. Bohužel jakmile se schéma zakoření díky mnoha zážitkům nebo díky jednomu velkému zážitku, který bychom nazvali traumatem, nepokračuje tak aktivně ve zpochybňování této mapy reality, když přecházíme do dospělosti. Je však možné využít proces zvaný rekonsolidace paměti a vrátit se k těmto raným šablonám reality, k těmto původním schématům a aktualizovat je i poté, co jsme dospělí. Teorií a vědeckými poznatky o rekonsolidaci paměti se budeme zabývat v dalším videu: Rekonsolidace paměti: Jak znovu zapojit svůj mozek.

Více o tom, jak na práci s maladaptivními vzorci se dozvíte v některém z našich online kurzů: VNITŘNÍ TÝM, MENTÁLNÍ A EMOČNÍ VZORCE nebo RANÁ EMOČNÍ ZRANĚNÍ (REZ) vs. TRAUMA